maandag 16 mei 2011

Fieldtrip 1, jaar 2: De grotten van Valkenburg



Een donkere beleving in het zuiden van Nederland, de donkere grotten van Valkenburg.

Interessant de grotten van Valkenburg, eenmaal aangekomen hebben we onder het genot van kopje koffie geluisterd naar de presentatie over het de diverse activiteiten die zich afspelen in Valkenburg en wat het concept precies inhoudt. Er werd een gezellige sfeer gerealiseerd en met wat grapjes tussendoor waardoor ik vind dat hij zijn publiek zeer goed wist te boeien.



Hierna hebben een rondleiding gehad door een grot van Valkenburg en verteld wat de beleving hierachter zou kunnen zijn. De plek, de mensen, maar vooral de hoofdkwaliteit van de grotten, daar maakte ze enorm goed gebruik van. Namelijk het donkere en de onwetendheid van de grotten. Het spannende van het donker is dat er van alles kan gebeuren en door middel van een zacht en snijden muziekje kom je er achter hoe simpel het ontwikkelen van een beleving wel niet kan zijn. Het voornaamste tijdens deze fieldtrip was dan ook beleving. Een kernbegrip in de huidige vrijetijd maatschappij.



Na de rondleiding en een stukje hebben kunnen meemaken van de story telling die wordt gedaan voor de toeristen kregen we even de tijd om wat te eten en te drinken. Hierna gingen we gelijk aan de slag met de interactieve opdracht.

De case die we opkregen was als volgt:
Creëer een beleving voor toeristen en locals wat te maken heeft met de grotten of in de grotten. Tevens moet dit toegankelijk zijn voor grotere groepen en partijen, aan de hand hiervan moeten tevens herhalingsbezoeken kunnen worden gestimuleerd.

Erg uitdagend maar leuk, met het groepje van mij hebben we het volgende hierop bedacht wat helaas tot de 2de plaats resulteerde:

De oneliner: Discover your darkside.

We hebben een spinnenweb ontwikkeld waarbij zich door middel van allerlei activiteiten de winnaars in het midden gaan uitkomen. Je strijdt onderling tegen elkaar, maar je ziet elkaar niet. Aan de ring van het spinnenweb zijn er allerlei activiteiten die moeten worden volbracht door teams van meerdere personen, mocht dit lukken als eerste dan ben jij door met de groep naar de volgende horde van het web. Dit gaat zo een aantal ronde door totdat u bij het midden uitkomt. Hierna volgt een eindspel die gevolgd kan worden door alle deelnemers.

Ons uitgewerkte concept is uiteindelijk verkozen tot beste concept van de dag, toch leuk als het in een uur even bij elkaar verzint met een groep. Wat dus betekend dat het out of the box denk vermogen aanwezig is.

Het was een zeer geslaagde dag en ik heb hieronder de reflectie uitgewerkt van deze fieldtrip.

Reflectie


Hoe zit de organisatie in elkaar?

Jut&Jul Producties, Valkenburg aan de Geul kent vele onderaardse gangenstelsels! Vaak diep verscholen in bos of veld en niet meer toegankelijk.
Er zijn echter ook diverse van deze stelsels waar u als bezoeker een keur aan activiteiten kunt beleven. Rondleidingen, sportieve activiteiten, creatieve workshops, spooktochten. Het is maar een greep uit de vele mogelijkheden.
Naast het beheer en behoud van alle bestaande activiteiten worden er ook jaarlijks diverse themadagen in en rondom de grotten georganiseerd. Oktober mergelmaand en het ondergronds kerkenpad zijn hier succesvolle voorbeelden van. Bookmark dus deze site en blijf op de hoogte van alle nieuwe evenementen.

Wat valt je op aan de organisatie?

Het zit vrij simpel in elkaar. De structuur is niet helemaal duidelijk maar voor zover ik het heb kunnen inschatten is het niet lastig. De directeur doet tevens de marketing en hieronder zitten gewoon een paar personeelsleden die de taken uitvoeren van uitvoerend personeel.

Wat doet de organisatie goed volgens jou?

Ze weten de mensen op de juiste manier te raken tijdens de spellen en activiteiten die hier plaats kunnen vinden. De real-life figuren zijn zeer goed, dit geeft het gehele concept een extra dimensie.

Wat doet de organisatie minder goed volgens jou?

Inspelen op de gastbehoefte, bijvoorbeeld een toilet. Mensen reizen gemiddeld een aantal uur en willen voor de attractie nog even een toilet bezoek plegen. Er is 1 toilet voor ongeveer honderd mensen.

Waar zie je verbeterpunten?

Allround aankleding en de mensen al meenemen vanaf minuut 1 dat je aankomt. Als de organisatie dit doet is het nog makkelijker om zo de gehele groep in een positieve flow te krijgen. Extra toiletfaciliteiten maken.


Zie jij jezelf bij de organisatie werken? Zo ja, in welke positie? Zo nee, waarom niet?

Ik zou het zeker te weten wel zien zitten om bij deze organisatie een aantal jaartjes mee te draaien, hierbij zou dan ik voornamelijk de positie van beleving willen vervullen of iets in de marketing.

Wat zijn je belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?

Voor mij persoonlijk zijn er een paar leerpunten die ik heb opgedoken. Met heel simpele middelen kun je al een beleving creëren. Het gaat voornamelijk om mensen entertainen en deze een goede beleving mee willen geven.

Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriëntatie?

Deze fieldtrip heeft positief bijgedragen in mijn werkveldoriëntatie, aangezien ik zelf later zoiets wil ondernemen. Hierdoor ben ik met veel energie en positiviteit hier naar toe gegaan. Door middel van simpele ingrediënten kunnen we al een beleving creëren en hierdoor hoeft een goede beleving niet duur te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten