maandag 16 mei 2011

Fieldtrip 2, jaar 2: Witte de with


Kunstzinnig aan de slag bij Witte de With in Rotterdam.


Kunst, voor de een schitterend dagje uit en voor de ander een hel. Ik zelf wist niet zo heel goed wat nou kunst was en waarvoor het allemaal gebruikt kan worden. Ik wist ook niet dat er zo ontzettend veel verschillende soorten kunst waren. Neem bijvoorbeeld, moderne kunst, artistieke kunst, objectkunst en ga zo maar door.

Eenmaal aangekomen en ingelezen voor deze dag in Rotterdam besefte ik me dat het misschien weleens zeer interessant kon worden. Een dagje door de kunst der moderne tijd lopen. Eens zien wat de mensen allemaal wel niet denken achter kunst, wat gaat er in deze mensen in? Zeer interessant om hier natuurlijk een inzicht in te verkrijgen, want wat is er mooier dan de gedachtegang van de mens te kunnen lezen.

Deze dag heeft na het zien van de kunst en er een uitleg bij te hebben gekregen veel betekend. Ik weet vooral wat ik niet wil, dit is vooral geen aanval op kunst maar voor mij zelf een idee van wat wil ik absoluut niet. De kunst die we te zien kregen zaten hele verhalen achter en dat moest dan terug te leiden zijn in het kunstwerk. Ik zag echter nooit het verband. Neem als voorbeeld, heel veel schoonmaak moppen aan mekaar gemaakt als een soort raster en dit moest dan de basis van een trui voorstellen. Ja prima, maar niet mijn ding. Wat kan en mag natuurlijk tijdens een fieldtrip.

Deze dag hebben we ook weer een case gemaakt waar ik overigens veel plezier om heb gehad.
De case die we opkregen was als volgt:
Kort en krachtig, genereer meer naamsbekendheid zodat we meer klandizie krijgen. Doet dit op een leuke, uitdagende en ludieke manier.

Zeer uitdagend en erg leuk, met het groepje van mij hebben we het volgende hierop bedacht wat helaas tot de 2de plaats resulteerde: we hadden een marketingactie bedacht. We zouden 1000 schapen door heel Nederland laten plaatsen in de nacht welk allemaal voorzien waren van het logo van Witte de With. Mensen worden hierdoor getrickerd te gaan kijken op internet wat het allemaal wel niet kan zijn. Gratis media aandacht, want er wordt over geschreven van huh? Hier staat een schaap en daar en daar en waarom door heel Nederland??? Lekker ludiek, lekker uitdagend een vleugje humor eraan en toch kan het zorgen voor veel naamsbekendheid. Mensen kijken naar de site naam wat op het schaap staat, hierdoor komen ze op de site en zien ze de schaap weer en dan kunnen ze er pas achter komen wat het is.

De oneliner: Sheep it up.

Reflectie

Hoe zit de organisatie in elkaar?
Om nou te zeggen dat we veel over organisatie te weten zijn gekomen nee, wat ik wel weet is dat er natuurlijk een groot deel overheid subsidie bijzit. Tevens werken ze regelmatig met stagiaires van allerlei scholen, voornamelijk de kunstscholen en tevens fotografische scholen. Vanuit een punt wordt wel duidelijk gecommuniceerd waar de tentoonstellingen over moeten gaan en dat diverse kunstenaars wel bij elkaar gezet kunnen worden en sommige weer niet. Dit hangt er net aan of de rode draad dan nog wel aanwezig is.


Wat doet de organisatie goed volgens jou?

De welbefaamde rust behouden wat bij deze vorm van kunst hoort. Het was rustig en vooral de uitgestalde plekken van de kunst waren zeer goed over nagedacht. Ik wist niet dat dit ook een rol kon spelen, maar naar wat vragen kwam dit duidelijk naar voren. Complimenten hiervoor.

Wat doet de organisatie minder goed volgens jou?

Inspelen op de kunst liefhebber, de weg naar Witte de With toe was al vrij lastig te vinden voor ons. Stel ik heb al niet veel interesse in kunst en dan is het ook nog eens lastig te vinden dan haak ik sneller af dan dat ik de moeite doe om nog even door te zoeken. Tevens schijnen er na wat vragen van onze groep een paar dingen naar voren te komen. Ze willen meer publiek alleen sluiten het publiek jongeren uit! Dus moeten ze hierop inspelen om meer publiek te trekken.

Waar zie je verbeterpunten?

Aanduiding naar Witte de With toe, meer interactie. Dat is immers iets wat iedereen tegenwoordig graag mee. Ga met de trends en ontwikkelingen mee om zo alsnog publiek te genereren. Dit is de voornaamste.

Zie jij jezelf bij de organisatie werken? Zo ja, in welke positie? Zo nee, waarom niet?

Nee ik zie mezelf niet bij de organisatie werken, want ik ben erachter gekomen tijdens deze fieldtrip dat ik kunst niet leuk vind. Als ik iets niet leuk vind dan wil er niet mijn toekomstige beroep van maken. Als dingen je liggen kun je er voor 150% voor gaan, als dingen je niet liggen maar het moet wel gedaan worden ga je er 100% tegenaan. 50% komt daarna vanzelf.

Wat zijn je belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?

Dat ik niet in de kunstwereld terecht wil komen. Ik heb zeker respect gekregen voor mensen die zich hiervoor interesseren en zal dit ook zeker blijven respecteren.

Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriƫntatie?

Deze fieldtrip heeft positief bijgedragen aan mijn werkveldoriƫntatie. Ik weet voor mezelf dat mijn toekomst droom weer iets verder is gespecialiseerd, want als je dingen kunnen uitsluiten die je niet leuk vindt kom je alweer verder richting de eindfase van je droom. Kunst is niet iets voor mij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten