maandag 16 mei 2011

Studiereis Manchester 2011




Internationale werkveldoriëntatie

Studiereis naar het Engelse Manchester.



Toen ik een poos geleden te horen kreeg, beste studenten van LPM de studiereis gaat weer bijna plaatsvinden. Jullie gaan naar……………MANCHESTER, toen dacht ik letterlijk YESSSSSSS. Schitterend, wat een heerlijke stad, wat een mooie herinnering, wat perfecte reis. Ik was helemaal vrolijk toen ik dit vernam. Gedurende deze reis is mijn YES ook daadwerkelijk bevestigd.

Echter begonnen we de reis met de verzameling van onze LPM groep. Wat een gezelligheid, een club vol mensen met een passie voor LPM. Hoe gezellig en hoe leuk kun je het hebben is dan de vraag. In de bus begon natuurlijk het gespeculeer al over wat gaan we doen en waar en hoe en wat. Eindelijk, daar kwam het aan. Het welbefaamde programma boekje. Nou ja, zeg maar boek. Wat een heerlijk druk programma. Ik zal hieronder even een opsomming maken van het programma voor de gehele week, deze hebben alleen betrekking tot LPM activiteiten. Voor de rest was het natuurlijk een zeer druk gevuld programma met allerlei andere dingen.

Dag 1:
- Blackpool attractiepark
- Dropping in Manchester
Dag 2:
- Sportcity Manchester
- Manchester United
- Velodrome op Sportcity
- University of Manchester
Dag 3:
- Lego World Manchester
- Trafford Centre, wat een enorme shoppingmall
- Levend bingo
Dag 4:
- Xscape
- Helaas, terug de boot op

Tussen de activiteiten door was er natuurlijk de gelegenheid wat te eten en te drinken. Graag wil ik via deze weg de organisatoren; Marjolein Vos en Esther van Schijndel nogmaals bedanken voor de top organisatie.

Reflectie:

Blackpool Pleasure Beach
Om te beginnen bij Blackpool attractie park, een uitdagend park. We begonnen we een presentatie over de oprichters van Blackpool en over de geschiedenis van het park. Een zeer leuk detail is dat het 1 van de oudste parken van de wereld is. Dit is echter ook te zien als je boven in the big one hangt. Van hieruit kunt u namelijk zien dat het aan de zee ligt en dat er omheen allerlei wijken zijn gebouwd. Begeleidt door een ambassadeur van het park liepen we naar het leergedeelte van het park, waar we een presentatie kregen van een enthousiaste manager. Ze vertelde ons over van alles, van het ontstaan van het park tot hoe het park nu is. Ook vertelde ze ons enthousiast over het nieuwe Nickelodeon Land (in de week voor ons bezoek geopend door de bekende David Hasselhoff), een gedeelte in het park dat totaal is gethematiseerd naar de karakters en programma’s van Nickelodeon. Gelukkig kregen we toen onze 'Whristsbands', de polsbandjes waarmee we ongeveer 4 uur vrij in het park rond konden lopen en alle attracties konden bezoeken. Van klein naar groot, van hout naar ijzer. Zelfs achtbanen waarvan ik vermoedde dat de houtrot zich goed aan het uitbreidden was. Maar dat terzijde.


Sportcity Manchester
Dag 2 alweer, het bezoek aan Sportcity Manchester. Om te starten werd er afgetrapt door de opdrachtgever van afgelopen blok. Blok C, de opdracht was om hierbij een concept te verzinnen om zo te zorgen voor samenhang tussen de wijk en tussen het algehele gebied Sportcity Manchester. Hierbij werden 3 groepen geselecteerd, namelijk 2 van de LPM en 1 van de EVM groep. Hun hebben het concept gepresenteerd (allemaal complimenten) aan de opdrachtgever waarop hij besloten heeft dat alle 3 de concepten als winnaar verkozen werden alleen toch met 1 die er iets boven uit sprong.

Rick van Miert werd verkozen als de heuse winnaar met zijn uiterst goede presentatie. Ook het idee van Evenementenmanagement viel bij Gary goed in de smaak. Na de presentaties was het tijd voor een rondleiding door het stadion van Manchester City onder leiding van een oud student van de NHTV die nu assistent trainer is van Manchester City, complimenten. Het mooiste stuk vond dat deze meneer vertelde over de huidige baas, een oliesjeik die zoiets heeft van wat het kost dat kost het als het maar gerealiseerd wordt. Schitterend, even €120.000.000 voor een nieuw trainingscomplex. Geweldig.

Hierna zijn we naar de Velodrome geweest, een korte presentatie gehad over wat is baanrennen nou precies en waarvoor wordt deze baan allemaal wel niet gebruikt. Blijkt het dus een Olympische baan te zijn waar nog diverse wereldrecords zijn gevestigd die nog steeds op naam staan van deze ren baan. Hetgeen wat ik wel jammer vond was dat er op dat moment geen mensen aan het racen waren of desnoods trainen. We hebben meer een beetje rondgekeken naar een kale baan. Verder kregen we van hieruit een preview over wat er voor een nieuw gebouw wordt gerealiseerd naast de velodrome. Een heuse BMX track. Schitterend, met de verhalen die erbij verteld werden over wederom een baan op wereldniveau, en dat door middel van diverse marketingcampagnes deze track nu al vol zou zitten tot ergens heel ver van ons vandaan. Een werelduitdaging, de X-games willen ze organiseren. Maar natuurlijk ook met als doel dat BMX een toekomst sport wordt voor de Olympische spelen. Hun hebben de baan met dus zeer vele potentie voor een nieuwe Olympische spelen.

University of Manchester
Allereerst kregen we een overheerlijke lunch, niet geheel onbelangrijk na een ochtend in de sport aanwezig te zijn geweest. Daarna kregen we een college over de universiteit van Manchester zelf, wat naar mijn mening niet interessant was voor ons maar het was meer een praatje over de school zelf en niet over hoe de vrije tijd in Engeland in elkaar zat. Gelukkig kregen we bij het tweede college te horen dat de stad Manchester en zijn vrijetijdsgelegenheden zeer erg in trek zijn en dat er in totaal in Engeland voor 36,1 billion pond wordt gespendeerd in de vrijetijdsbranche. Dat is echt een super hoog bedrag wat dus veel potentie schept voor toekomstige ondernemers in deze branche. Dus wie weet zullen we ooit een keer uitbreidden naar Engeland als het ooit de kans biedt.

Lego World Manchester
In dit Discovery Center leren de bezoekers hoe de lego bouwsteen precies wordt gemaakt en kunnen ze ermee aan het werk gaan om diverse creaties te bouwen. Er wordt gespeeld met de verbeelding van mensen over lego, vroeger ik speelde ontzettend veel met de lego. Ik vond het weer eens heerlijk om als volwassen jongen daar als een kind tekeer te gaan in alle plastic blokjes. Het racen met wagentjes op de race baan. Schitterend. We hebben een presentatie gekregen van de manager, die ons meer vertelde over het ontstaan van de Lego pretparken en Discovery Centers, bijvoorbeeld dat dit valt onder de Merlin Entertainment Group. De op 1 na grootste entertainment Group van de wereld. De grootste is immers Walt Disney. Onder de Merlin Group vallen ook bijvoorbeeld de Dungeons (horrorhuizen met real life actors), Na een klein show over de lego fabriek, gingen we een karretje in om met een soort Lasergame deel te nemen aan de attractie waarin de prinses gered moet worden. Daarna volgde er een miniland en een hal met verschillende Lego activiteiten. Heerlijk kind voelen in deze wereld vol jeugdsentiment, en schamen?? Nee hoor, met de gehele groep racewagens bouwen van lego.



Trafford Centre Manchester
Op naar het Trafford Centre, waar we een presentatie van het management team kregen over het ontstaan van het centre en over hou het nu is. Het begon met een film van ongeveer 20 minuten. Ondanks dat het langdradig was bleef het mij boeien, de ideeën de uitwerking, van nul tot 100 werken. Plannen en dan ineens bouwen. Schitterend. Hierna hebben we nog een casus gekregen. Na de presentatie over het Trafford Centre, moesten we aan de slag om een aantal promotiedingetjes te bedenken voor Aerial Extreme dit betrof de casus. Hoe kunnen we dit beter bekend maken? Waarom zijn er weinig mensen? Allemaal van dit soort vragen zijn er uitgewerkt door diverse groepjes. Heel mooi dat alle groepen uitkwamen op bijvoorbeeld de bewegwijzering, we hadden maar 1 bord gezien in het hele gebied. Wees interactief in de shoppingmall met promo acties, dit deden ze niet. Aan de hand van dit soort ideeën werden de managers heel erg enthousiast en het winnende groepje kreeg een mooie oorkonde uitgereikt, die wordt opgehangen in de LPM kamer (trotse lpm’ers). Een aantal ideeën werden gelijk meegenomen naar de board meeting. Zoals bewegwijzering, promotie in de mall, pendeldiensten. Hoe mooi zou het zijn als we hier volgende keer komen en een aantal ideeën zijn gewoon keihard gerealiseerd. Wat een vette kick zou dat zijn.

Xscape
Xscape staat bekend als de Ultimate Entertainment Destination, deze is gevuld met bioscopen, restaurantjes en veel mogelijkheden om aan extreme activiteiten deel te nemen. Lasergamen, snowboarden, survivallen en niet te vergeten indoor skydiven. zijn te vinden in dit complex. We kregen een presentatie van de marketingmanager over het complex en de werkzaamheden en mogelijkheden die hierbinnen zijn. Daarna kregen we een casus over social media, en moesten we een manier bedenken om de marketingmanager te helpen bij het bedenken van een plan om Xscape bekender te maken in het leven van social media. De marketingmanager was enthousiast over de ideeën die wij als studenten bedacht hadden, zoals bijv. flatscreen’s met live twitter tweets over Xscape. Een beetje jammer dat de marketing manager niet wist wat een QR code was. Als marketingmanager hoor je toch wel bovenop de trends en ontwikkelingen te zitten en dit bestaat al ruim een jaar, voor de rest top.
Er stond ons nog een leuke afsluitingsactiviteit te wachten, lasergamen! In twee rondes hebben we ons allemaal in een heuse strijd gegooid om iedereen zo vaak mogelijk af te schieten. Want we maken/regisseren niet alleen vrijetijd, we moeten het natuurlijk ook even beleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten